söndag 27 mars 2011

Prao forts

Fortsättning...

Kerstin är barn&ungdoms ledare, hon fixar saker. Hela tiden. Hon är med på ett hörn överallt känns det som. Hon fixar fika till konfirmander, minikyrkis, kyrkis, miniröris, 'the Angels', Sisselakören och till personalfrukosten. Material man ska pyssla med fixar hon fram (ibland Gerd också). Hon tvättar handdukarna till toaletterna och gosedjur, filtar och kuddar. Hon har minikyrkis, kyrkis, miniröris och konfirmanderna tillsammans med Gerd. På sommaren tar hon över husmors arbete och lagar mat/fika till tisdagsträffen (då när alla gamlingar kommer) och till alla som hyr församlingshemmet. Jag var med Kerstin & Gerd när de hade alla barn&ungdomsgrupper, jag följde med henne och tvättade en gång också. Kerstin är snäll och rolig precis som alla andra där, så det var roligt!



Husmor lagar mat! Hon dukar och handlar också. Hon lagar mat/fika till allt som händer i församlingshemmet, där inne städar hon också. Hon tvättar och stryker dukar och gardiner till församlingshemmet och ordnar serveringspersonal till minnesstunder (när man går på kaffe efter en begravning). Jag var med och bakade och dukade till tisdagsträffen (som är på tisdagar såklart) båda veckorna. Lena är snäll, lugn och väldigt försiktig. Hon var trevlig att vara med, jag fick baka havrekakor!
Det tyckte jag var snällt av henne eftersom att de inte brukar ha mer än en efterrätt. Men jag fick göra en
extra!



Sonja är kyrkoherde. Hon är som en prästkung. Den som styr lite mer över allt och har ansvaret för församlingen. Hon leder mässor, gudstjänster, begravningar, dop, konfirmationer och bröllop (och allt det andra) precis som andra präster sen dessutom sitter hon med i kyrkorådet. Kyrkorådet är dom som tar beslut över alla församlingars ekonomi&framtid. Hon är med i AU (=arbetsutskottet), som förbereder alla frågor och sånt inför kyrkorådet och så leder hon alla personalmöte. Hon är arbetsledaren för all personal och ser till att alla gör ett bra jobb och har det bra.

Jonas är också präst i Borrby, fast inte "prästkung". Jonas är med och leder alla kyrksaker precis som Sonja, han är min konfirmandledarprästgubbe. ...någonting i den stilen. Han är i alla fall prästen som har hand om Borrbys konfirmander. Han har långt rött skägg och alltid mysiga tjocktröjor. Han är supersnäll! Jonas är med på personalmöten och sånt, han planerar psalmer inför gudstjänster mm och hitta på en bra predikan. Det ska vara relaterat till vad det är för kyrklig "tid". Tex var det askonsdagen när jag praoade. Inte för att det är någon högtid jag känner till, men det är en kyrklig tidpunkt. Det är viktigt att komma ihåg sånt och skriva någonting relaterat till det. Jonas gör pilgrimsvandringar, det är meditativa vandringar. Man går lugnt och stillsamt och funderar och pratar om viktiga saker, eller bara någonting man tycker är bra att prata om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar