måndag 21 mars 2011

Prao

Under veckorna 10 - 11 har jag praoat på Borrby - Skillinge - Ö Hoby församling. Jag har bara varit i Borrby, men församlingen gäller för Ö Hoby också. Det jobbar förvånansvärt många i en församling och de gör mycket mer än vad man kan tro.

Åke och Lena tar hand om allt det enokomiska. All mat, elektronik och ja, ALLT man köper bokför dom. Dom betalar även ut lönerna till alla i församlingen. Det är himla mycket att hålla koll på och det gäller att kunna vara fokuserad.
Annika är kantor, hon spelar piano och orgel, hon sjunger och har tre körer och så hjälper hon till med konfirmanderna. Hon måste kunna få fram noter och olika sånger till alla körerna och så måste hon ju kunna spela och sjunga dom så att hon kan lära ut det. Annika kompar på piano/orgel vid det mesta som händer i församlingen, så som begravningar, bröllop, mässor, dop och gudstjänster etc.
Kent är vaktmästare. Det kan vara ett fysiskt ansträngande arbete ibland. Han lagar saker som går isönder, tex var det ett lysrör som blinkade hela tiden och det fixade han genom att åka och köpa ett nytt. Så ibland är det mycket körande. Några andra av hans uppgifter är att dammsuga i kyrkan, polera vaser, kasta gamla blommor, ringa i kyrkklockorna, reglera värmen och ibland dela ut psalmböcker. När jag praoade fick jag hjälpa honom polera vaser och jag fick dammsuga hela kyrkan. Det var inte så hemskt som det låter.


Nu tar jag en paus i skrivandet. Fortsättningen kommer snarast!

1 kommentar:

  1. Trevligt skrivit om din PRAO. Nu har även jag fått en inblick i kyrkans vardag.
    Snygg layout på bloggen!

    SvaraRadera